Fezlekesi olan milletvekillerinin dokunulmazlığının kaldırılması MHP ve CHP'nin yeşil ışık yakmasıyla tekrar gündeme geldi. Kamuoyu nezdinde Milletvekiline suç işleme ayrıcalığı olarak yorumlanan "Dokunulmazlıklar kalkarsa neler olur?" sorusu soran öğrencilere Ceza hukukçusu Prof.Dr Ersan Şen ilginç yanıtlar verdi. Dokunulmazlıkların kaldırılması teklifini Abbas Güçlü İle Genç Bakış’ta tüm detaylarıyla konuşuldu.
İşte programdan satır başları:
Dokunulmazlık Nedir?
-Temsili demokrasinin olmazsa olmazıdır. Dünyada çoğu yerde kürsü dokunulmazlığı vardır.
-Azınlıkta olanların,muhalefetin mutlak şekilde dokunulmazlıklarının olması gerekir.Sizi temsil edebilmelerini sağlayabilmeleri için mutlaka özgür, baskısız ortam olmalı.
-En iyi işleyen yer Almanya’dır. Hem kürsü hem de geçici dokunulmazlık kabul edilmiştir.
- Milletvekillerine gelinceye kadar kamu görevlilerinin, Telekomünikasyon İletişim Başkanlığı mensuplarının, MİT mensuplarının dokunulmazlıkları var.
Genç Bakış 20.04.2016 yayınından fotoğraflar / Foto Galeri
Prof.Dr Ersan Şen dokunulmazlıkların kaldırılması teklifini Abbas Güçlü İle Genç Bakış’ta tüm detaylarıyla anlattı. Tüm resimler
-Dokunulmazlık 2 türlüdür. Birincisi kürsü dokunulmazlığı, TBMM binasında, yan binasında, milletvekillerine Anayasa demiş ki istediğini söyleyebilirsin. Bizde sınırsız.
-İkincisi Geçici Dokunulmazlık: Ağır cezalık suçüstü hali hariç veya seçimden önce soruşturulmasına başlanılmış olmak kaydı ile Anayasanın 14. Maddesine karşı suç işlediği iddia edilen bir milletvekilinin bunlar ile ilgili dokunulmazlığın kaldırılmasına gerek yok. Örneğin insan öldürdüğü iddiası ile yakalandığı an. Bunun dışında bizim Anayasamız diyor ki; (suç işleme özgürlüğü olarak tanımlanamaz)Milletvekilliğin devam ederse Meclis kararı olmadan sana hiç kimse yakalama, gözaltı, dinleme, yargılama açamaz. Meclis o karardan kaçmak için geriye dönük insan hak ve hürriyetlerine aykırı "Geçici Madde 20” adı ile kanun yapıyorlar.
-Geçici 20. Madde yürürlüğe girdiğinde, Bakanlarda dokunulmazlık zırhından yararlanamayacak.
Fezlekelerin Bekletilmesi
-Ana sorun fezlekelerin Anayasanın 83. İla 85. Maddelerine göre işletilmemesi, gereklerinin yapılmaması ve o dosyaların Adalet ve Anayasa Karma Komisyonunda bekletilmesidir. Ana sorumlu TBMM kendisidir. -Yapılması iki hususta yapılabilir. Bir 83. Maddeyi sil baştan değiştirebilirsin, daraltabilirsin. Bu Geçici 20. Madde olmamalı.
-Mevcut sistemimiz Geçici Dokunulmazlığın kaldırılmasını sağlamaya imkan veriyor.
Oylama gizli yapılmak zorundadır..
-Anayasa değişikliklerini Anayasa Mahkemesi iki şekilde inceleyebilir. Birisi genel kabul. Diğeri birkaç hukukçunun kabulüdür.
-Genel kabul şekil açısından denetleyebilir.
-Oylamama gizli yapılmak zorunda. Eğer açık yapılır ve Anayasa mahkemesine gidilirse şekil bakımından iptal edilir.
-Bizde Anayasa Mahkemesi pasiftir. Aktif değildir gidilirse bakar.
-Anayasa Mahkemesinin kaldırılması istenildiğinde önce bizler karşı çıkmalıyız. Çünkü kamu otoritesine, devlete karşı seni koruyan bir mekanizmadır.
-Anayasa mahkemesi siyaseten gördüğü ciddi baskı nedeni ile böyle bir meselenin içine girer mi? Bence girmez.
Geçici 20. Madde
-Bu madde yürürlüğe girerse konusu olan milletvekillerinin dokunulmazlığı kalkacak. Bu kürsü dokunulmazlığı değil geçici dokunulmazlık.
-Eğer bu geçici 20. maddeye tutuklanamazlar, gözaltına alınamaz bunun dışında yargılanırlar denmez ise sizin benim gibi olacaklar.
-Kenan Evren’in başına gelen geçici 15. madde Dokunulmazlık maddesi vardı. Onu kaldırıp geriye doğru yargıladılar.
-İsterseniz geçici dokunulmazlığı kaldıralım. Kürsü dokunulmazlığı kalsın. Kürsü dokunulmazlığı terör noktasında, iftira noktasında sınırlayabilirsiniz.
-Geçici 20. maddenin bu şekli hukuka uygun değildir. Dokunulmazlıkları kaldırılan vekillerin yargılamaları tutuklanmadan, meclis çalışmalarına engellenmeden yapılır anlamına gelecek bir düzenleme ile geçici 20. maddeyi biraz yumuşatabilir.
Dokunulmazlıklar kalkarsa muhalefet vekillerinin durumu ne olur?
-Geçici dokunulmazlık tümü ile kalkarsa muhalefet milletvekilleri sabahtan akşama gözaltına alınırlar.İster istemez baskı altına girerler.
-Geçici dokunulmazlık zaman aşımının işlemediği bir aşamadır. Milletvekili sıfatı bittiğinde veya dokunulmazlık kalktığında Geçici Dokunulmazlıktan yargılama kaçınılmaz.
-Tüm milletvekillerinin davaları yapılıp cezaları kesinleştiği an Kesinleştirdiği an vekillik düşer.
-Siyasi parti Genel Başkanları milletvekili değilse dokunulmazlıkları olmaz.
Menderes Döneminde tahkikat komisyonları kuruldu..
Menderes dönemi için Bayar’ı asmak istediler. Geriye dönük şu kanunu değiştirelim yaş haddinden kurtulmasın dediler. Hatta öyle suçlar kabul edelim ki bir defaya mahsus bunları geriye dönük uygulayalım, Menderes’i o suçlardan da yargılayalım. Menderes döneminde tahkikat komisyonları kurulmuştu. Mahkemelerin dışında tahkikat komisyonlarına yargılama yetkisi verelim. Bu işlerle böyle oynamaya kalktığınızda bumerang etkisi oluyor.
Çözüm Süreci
-2013 yılında terör propaganda suçu çözüm süreci başlayınca çok gevşetildi. Kanun çıkarıldı. Ama hukuki alt yapı yoktu. Siz silah bırakmamış, teslim olmamış bir terör örgütü ile nasıl oturup sorun çözeceksiniz? Bunun olabilirliği sıfırdı.
-Terör ile mücadele kanununun 7.maddesi 2. fıkrasında yer alan terörün propagandası maddesini tekrar eski yerine getireceksiniz. İnsanlar istediği gibi destek verip suçu, suçluyu övmeyecek.
-Bugünki kanun milletvekilinin terör örgütü mensubunun taziye çadırına gitmesini terör örgütü propagandası saymıyor.
Hukukun Evrensel İlkeleri
Dünya üzerinde bilinen hukukun 25 adet ilke ve esası vardır. Hukuk devleti, kuvvetler ayrılığı, yargı birliği, tabii mahkeme ve hakim güvencesi, eşitlik, laiklik,hak arama hürriyeti gibi… Bunlardan sapamazsınız. Bu ilkeler millet iradesinin üstündedir.
Yargıya güven azaldı mı?
-Yargıyı kaldırdığın zaman kafanı dışarı çıkaramazsın.
-Millet kamu kudretini devretmez. Sadece kullanma yetkisini geçici süre verir. Geçici kullanma yetkisi verdiğiniz kişiler har vurup harman savurursa bunun ucu kendilerine dokunur.
-Devlet iki noktaya sahip olmak ister. Birincisi para, ikincisi personeldir. Parayı ve personel kontrolünü kaybettiğinde devlet olamazsın. Kaybetmişliği varsa bunu kazanmak zorunda.Önce bu paralel yapı iddialarının bir an önce çözülmesi lazım.
İlk üç madde değiştirilebilir mi?
-Olağanüstü bir süreç olursa savaş hali ya da darbe kurucu irade olursa bunu yapabilirsiniz. Anayasanın 175. Maddesinden hareket ile bunu değiştirmek isterseniz yapamazsınız. Önce 4. maddeden yürüyelim deniyor. Ben böyle bir şeyin olacağını düşünmüyorum ama vazgeçilir mi bilemem.
-Türkçe ülkenin resmi dili, bu milletin ismi Türk, üniter yapı… Şu söyleniyor Türkiyelilik. Coğrafi tanım üzerinden ben millet kimliğimi niye kaybedeyim? Türk milleti denildiğinde bir ırkın temsili, anlatımı değil bir ulustur, bir varlıktır. İsmi olmayan millet mi olur? Berlin’de parlamentoda “Alman Milleti için” yazar. Hiçbir kompleksi yok. Orada yaşan milyonlarca yaşayan milletler var.
Vatandaşlıktan Çıkarılma
Teröre karışanları, ülkeyi terk edipte ülkenin aleyhinde kanlı eylemlere karışmak veya desteklemek sureti ile azmedenleri vatandaşlıktan çıkarmayı düşünüyoruz. Olabilir siyaseten tercih edilebilir. Diğer taraftan AB, Avrupa İnsan Hakları sözleşmesininin 4. Ek protokolünü imzalayın diye dayatıyor. "Hiçbir vatandaşını yurt dışı edemezsin, hiçbir haktan da mahrum edemezsin." diyor. Nasıl olacak? Vatandaşlıktan çıkarmanın çok zorlaşacağını düşünüyorum.
20 Nisan 2016 Genç Bakış Bölümü:
Prof.Dr Ersan Şen dokunulmazlıkların kaldırılması teklifini Abbas Güçlü İle Genç Bakış’ta tüm detaylarıyla anlattı. Hemen izle20.04.2016 / Genç Bakış / Prof.Dr Ersan Şen / Bölümler